نکاتی که لازم است درباره کامپوزیت دندان بدانید
نوشته شده توسط : javaneh

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان همان ماده فوق العاده ای است که به کمک آن می توان انواع مشکلات مربوط به دندان را رفع نمود. متخصص لمینت دندان رشت این ماده که در علم دندانپزشکی به نام کامپوزیت مشهور است در انواع رنگ ها وجود دارد و دندان پزشک با توجه به خصوصیات چهره و سن افراد و از همه مهم تر با توجه به درخواست آن ها کامپوزیت مناسب را انتخاب خواهد کرد.

مهم ترین کاربرد کامپوزیت دندان برای رفع زردی و در اصطلاح بلیچینگ دندان است. از دیگر کاربرد های کامپوزیت دیاستم است. دیاستم فرایندی است که طی آن به کمک کامپوزیت زردی و رنگ نامناسب دندان ها را از بین برده و درخشندگی و جلای اولیه را به آن ها باز می گردانند. به طور کلی از این مواد برای فرم دهی و ایجاد رنگ زیبا و مناسب در دندان ها استفاده می نمایند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

معمولا فرایند انجام کامپوزیت دندان در ۲ مرحله قابل اجرا می باشد.

مرحله ی اول

در مرحله نخست که مرحله معاینه نام دارد دندان پزشک مراجعه کننده را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهد. این معاینات شامل رابطه دو فک بالا و پایین نسبت به همدیگر، وضعیت سلامت دندان ها، وضعیت قرارگیری و فاصله های ایجاد شده میان دندان ها، وضعیت قرارگیری دندان ها نسبت به لب ها و یک سوم تحتانی صورت می باشند. نکته مهمی که در مرحله انجام معاینات توسط پزشک وجود دارد این است که این معاینات بر خلاف تصور اغلب افراد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا اجرای کامپوزیت برای هر فردی با هر نوع شرایطی قابل اجرا نخواهد بود و در صورتی که دندان پزشک این موارد را رعایت نکند نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود و انتظارات افراد برآورده نمی شوند.

مرحله ی دوم

بعد از پایان مرحله اول می توان به جرات گفت که ۸۰ درصد کل کار انجام شده است زیرا فرایند قرار دهی مواد در میان و روی دندان ها کار چندان سخت و پیچیده ای نخواهد بود. معمولا انجام این کار در ۱ جلسه که تقریبا ۴ تا ۵ ساعت به طول خواهد انجامید قابل اجرا می باشد. البته مدت زمان لازم برای انجام این مرحله به سرعت عمل دندان پزشک و همکاری فرد مراجعه کننده بستگی دارد. لازم به ذکر است که در این بازه زمانی ۸ تا ۱۰ دندان قابل کامپوزیت می باشند.

میزان ماندگاری کامپوزیت دندان

ماندگاری کامپوزیت دندان تا حد زیادی به کیفیت مواد به کار برده شده توسط دندان پزشک و همچنین تکنیک به کار برده شده برای این کار و البته نحوه مراقبت افراد از دندان های شان بعد از انجام کامپوزیت بستگی دارد.‌ به طور کلی عمر مفید و ماندگاری کامپوزیت دندان در حدود ۴ تا ۵ سال می باشد که با رعایت نکات بهداشتی مرتبط با دهان و دندان و همچنین عدم مصرف دخانیات و کم کردن مصرف نوشیدنی های رنگی مانند قهوه و چای می توانند در طولانی تر شدن عمر کامپوزیت موثر باشند.

خبر خوبی که در این باره وجود دارد این است که کامپوزیت دندان قابل ترمیم بوده و می توان به کمک پولیش تا حد زیادی رنگ اولیه آن را بازگرداند. در صورت رعایت موارد مراقبتی کامپوزیت می تواند از خرابی و پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند و افراد مجبور به استفاده از سایر تکنیک های ترمیم کننده دندان مانند ایمپلنت دندان نباشند.

چه افرادی واجد شرایط برای انجام کامپوزیت دندان می باشند؟

انجام تکنیک کامپوزیت دندان، راه موثر و قابل اطمینانی است برای داشتن دندان هایی زیبا. این زیبایی را می توان با رفع نامنظمی های جزئی و فاصله های نسبتا کم به دست آورد. سلامت دندان ها و سلامت لثه ها و عدم عفونت و چرک در آن ها می تواند افراد را در اولویت استفاده از این مواد قرار دهند.

به طور کلی اگر از آن دسته از افرادی هستید که دارای دندان های برجسته نمی باشید و به بهداشت دهان و دندان تان اهمیت می دهید و همچنین دارای نامنظمی های بیش از اندازه در دندان هایتان نمی باشید بهترین کاندیدا برای استفاده از کامپوزیت دندان می باشید.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

 

دلایل استحکام کامپوزیت

در صورتی که کامپوزیت دندان با مواد درجه یک و با کیفیت ساخته شود دارای استحکام و مقاومت قابل قبولی خواهد بود زیرا مواد ترکیبی که در ساخت آن به کار برده می شوند بعد از سفت شدن استحکام بسیار بالایی پیدا می کنند. در صورتی که در ترکیب کامپوزیت از مواد با کیفیتی استفاده شده باشد می توان از آن به عنوان بهترین راه برای برطرف کردن زردی و عیوب جزئی دندان ها بخصوص دندان های جلو استفاده کرد.

فیلر و ماتریس دو ذرات مهم و کاربردی هستند که در ساخت کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرند. فیلر به عنوان ماده پر کننده و ماتریس نیز به عنوان ماده پلیمری آلی در ساخت کامپوزیت نقش مهمی ایفا می کنند. علاوه بر این ها افرادی که خواهان اجرای کامپوزیت بر روی دندان های خود هستند باید برای انجام آن بهترین و با تجربه ترین دندان پزشک را برای این کار انتخاب نمایند.





:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: